Om maar gelijk antwoord te geven op deze vraag; Ja, steunzolen kunnen in veiligheidsschoenen worden gedragen. Sterker nog we zien het steeds meer. Echter mag niet zomaar ieder zooltje in een veiligheidsschoen gelegd worden. Dat komt doordat een veiligheidsschoen aan bepaalde Europese eisen voldoet. Door een steunzool in de veiligheidsschoen te leggen vervalt in de meeste gevallen dit keurmerk. Hierover later in deze blog meer.
Waarom worden steunzolen in veiligheidsschoenen gedragen?
Mensen die veiligheidsschoenen dragen hebben meestal fysiek een zwaar beroep, moeten bijvoorbeeld veel lopen, lang staan, veel en zwaar tillen of werken met zware machines. Met deze fysieke belasting kunnen een hoop lichamelijke klachten gepaard gaan. Podotherapeutische steunzolen kunnen bij veel van deze klachten een oplossing bieden als blijkt dat het probleem vanuit de voeten veroorzaakt wordt. Wij zien het in de praktijk steeds vaker voorkomen dat mensen met veiligheidsschoenen podotherapeutische steunzolen dragen. Tijdens een consult in onze praktijk zal de podotherapeut niet alleen aandacht besteden aan de klachten, maar zal deze ook de schoenen beoordelen en advies geven indien nodig.
Hoe zit het nu met die certificatie?
Eerder vertelde we al kort dat niet elk steunzooltje zomaar in een veiligheidsschoen gelegd mag worden. Sinds een aantal jaar zijn hier wettelijke regels voor gekomen. Dit om te voorkomen dat een gecertificeerde veiligheidsschoen zijn certificatie kwijtraakt.
In Europa zijn er richtlijnen opgesteld voor veiligheidsschoenen, de EN ISO 20345 (EN345). In deze richtlijn wordt bepaald waar een veiligheidsschoen allemaal aan moet voldoen. De veiligheidsschoenen met een CE-normering worden getest als ze uit te fabriek komen met de originele inlegzool. Wanneer de originele inlegzool vervangen wordt door een andere inlegzool wijken de schoenen af van de geteste norm en vervalt zogezegd de CE-normering. De veiligheidsschoenen voldoen dan niet meer aan het Europese keurmerk en worden beschouwd als een ‘gewone’ schoen.
Wat zijn de gevolgen?
In principe is er niets aan de hand zolang er geen ongelukken gebeuren. Helaas zit een ongeval in een klein hoekje. Als er een ongeval gebeurt is de schade vaak niet te overzien. De aansprakelijkheid van de fabrikant vervalt wanneer het originele voetbed is verwisselt en is daarmee niet meer aansprakelijk voor het product.
Wanneer de originele inlegzolen worden vervangen, worden de eigenschappen van de schoen veranderd. Hierdoor kan een veiligheidsschoen zijn antistatische eigenschappen verliezen en/of te kleine restruimtes ontstaan bij de tenen. Werkschoenen met een veiligheidsneus beschermen de tenen tegen een impact van buitenaf. Bijvoorbeeld wanneer er iets zwaars op de tenen valt. De veiligheidsneuzen zijn meestal gemaakt van aluminium, fiberglas, composiet of staal, ook wel stalenneuzen genoemd.
1500 kilo op de neus
De wetgeving heeft vast gesteld dat er een gewicht van 1500 kilo op de neus moet kunnen vallen voordat de neus mag indeuken. Om te voorkomen dat de tenen bekneld raken is er een bepaalde restafstand tussen de tenen en de veiligheidsneus vastgesteld. Je kan je voorstellen dat deze afstand kleiner kan worden door het originele voetbed eruit te halen en er een op maat gemaakte steunzolen voor terug te leggen. Het kan namelijk zijn dat de op maat gemaakte steunzool dikker is dan het originele voetbed. De tenen komen dan in de wettelijk vastgestelde restruimte te liggen. Deukt de veiligheidsneus toch in doordat er iets zwaars op de tenen valt, kan het zijn dat de tenen beschadigd raken met alle gevolgen van dien.
Oplossing?
Veiligheidsschoenen zijn pas gecertificeerd als de combinatie van de schoen en inlegzool gecertificeerd zijn. Om de CE-normering te kunnen blijven behouden wordt er bij Podotherapie Bakel-Venray rekening gehouden met de verschillende eisen per fabrikant. Zo wordt er bijvoorbeeld gebruik gemaakt van materialen die door de fabrikanten beschikbaar zijn gesteld, waaronder Elten, Emma, Atlas, Neskrid, HKS en Bata. Ook wordt er rekening gehouden met het feit dat de zolen niet te dik worden gemaakt rond de veiligheidsneus. Op deze manier blijft er voldaan worden aan de eigenschappen voor de CE-normering.
Heeft u last van uw voeten, knieën, heup en/of lage rug, of wilt u graag meer weten over steunzolen in veiligheidsschoenen neem dan contact met ons op.